Online marketing je relatívne mladá, no veľmi významná forma marketingu, ktorú využíva čoraz viacej spoločností po celom svete. Prečo to tak je? Pretože vďaka nej môžete efektívne získavať významné konkurenčné výhody pomocou lepšieho zacielenia, ktoré vám zaručia nových zákazníkov či efektívnejšie udržiavanie tých súčasných, budovanie imidžu a dobrého mena s presným meraním úspešnosti a hlavne – je lacnejší.
Je mnoho oblastí, ktoré môžete v rámci online marketingu využiť:
– Public Relations. Určite vám netreba pripomínať, že budovanie dobrého mena v spoločnosti je nesmierne dôležité, tak prečo sa neukázať v dobrom svetle a nevyužiť k tomu nástroje PR, ktoré sú pozitívnejšie vnímané než “obyčajná” reklama, pričom taktiež predstavujete ľuďom kto ste, čo robíte a čo ponúkate? Nezabúdajte, že ak vám ľudia dôverujú, máte v oblasti podnikania dvere otvorené a jednoduchšie zvládnete aj prípadnú krízovú situáciu. Aby sa vám zverejňovanie PR článkov vyplatilo, dbajte na kvalitný obsah a vhodné umiestnenie.
– Sociálne siete. Používanie sociálnych sietí je skvelým spôsobom ako osloviť nových či udržiavať si súčasných zákazníkov, ktorí majú rovnaké či podobné záujmy ako vy. Prostredníctvom sociálnej siete ako Youtube, Twitter, Instagram, Facebook, LinkedIn apod. sa môžete priamo zamerať na vašu cieľovú skupinu a aktívnou komunikáciou ich informovať o novinkách či zmenách, zapájať ich do diskusií a s nulovými nákladmi tak získavať spätnú väzbu, ktorá je v rámci podnikania veľmi dôležitá. A aby toho nebol málo, prostredníctvom sociálnych sietí môžete sledovať konkurenciu či nové trendy na trhu, budovať lojalitu, imidž a dobré meno, zviditeľňovať svoju spoločnosť, produkty, služby, akcie, súťaže či iné informácie reklamou či sponzorským odkazom s okamžitou spätnou väzbou v podobe štatistík. Ak si viete zvoliť správnu stratégiu využívania sociálnych sietí, získavate obrovskú konkurenčnú výhodu.
– SEO optimalizácia. Ďalším nástrojom online marketingu je SEO optimalizácia, ktorej cieľom je optimalizovať vašu webovú stránku pre vyhľadávače a tým sa posuniete vo výsledkoch vyhľadávania dopredu, vďaka čomu získate viac návštevníkov z vyhľadávania. Následne je len na atraktívnosti vašej webovej stránky či e-shopu, či ich dokážete osloviť a udržať.
-Tvorba web stránok. Webové stránky sú zrkadlom vašej spoločnosti, ktoré tvoria jadro a podstatný obsah, ktorý chcete prezentovať. Ak sa zákazník dostane na vašu stránku, trvá mu približne 5 sekúnd než sa rozhodne, či na stránke zostane alebo z nej odíde. Preto je dôležité klásť dôraz na jednoduchosť a prehľadnosť, na nenáročnú orientáciu na stránke, na jej štruktúru, na dodržaní korporátnych farby spoločnosti, veľkosti písma a obsahu popisu, ktorý je, samozrejme, aj gramaticky správny, na kvalitné fotografie apod. Na úspešnosť webovej stránky teda vplýva mnoho faktorov, nielen grafický dizajn, ale i obsah, preto ak si nie ste s tvorbou vášho webu istí, obráťte sa na skúsených web developerov.
– PPC kampane. PPC reklama je jednou z najefektívnejších foriem využitia internetovej reklamy, pretože sa do pár minút zobrazuje na najnavštevovanejších weboch a oslovuje veľké množstvo ľudí. PPC reklama znamená platba za klik a oproti offline reklame sa tak líši tým, že platíte len za reklamu, ktorú skutočne niekto videl. Nie je to výhodné? Dôležité je už len vytvoriť ju tak, aby zaujala a oslovila a aby bola správne umiestnená.
– E-mail marketing. Ak si myslíte, že e-mail marketing spočíva v odkúpení či vyhľadávaní zákazníkov z rôznych databáz, ktorým chcete následne poslať svoju ponuku, ste na omyle! Aj keď si s tvorbou dokonalého newslettra dáte veľkú námahu, väčšina z nich aj tak skončí v spame a navyše vám hrozí pokuta. Ako teda na to? Pri správnom e-mail marketingu si budujete vlastnú databázu klientov, ktorí sa sami identifikujú ako vaši odberatelia alebo zákazníci s cieľom sledovať novinky vašej spoločnosti. Musíte vedieť identifikovať vašu cieľovú skupinu, musíte im ponúknuť to, čo ich zaujíma, musíte im pomôcť vyriešiť ich problém a až potom sa orientovať na ponuku. E-mail marketing nie je vôbec náročný, pokiaľ ste ochotný investovať doň váš čas, nie peniaze. Ak však toľko času nemáte, odporúčame vám obrátiť sa na skúsenú spoločnosť, ktorá pozná rozdiel medzi strategickým e-mail marketingom a bezhlavým odosielaním newslettrov. V konečnom dôsledku by na chyby doplatila vaša spoločnosť, pričom spätné získavanie zákazníkov je omnoho časovo i finančne náročnejšie.
Čím viac možností dokážete v online marketingu efektívne zosúladiť, tým máte väčšiu šancu na úspech. Nezabúdajte, že pri dosiahnutí úspechu je dôležitý v prvom rade váš čas a až potom peniaze. Snahou každého podnikania by malo byť minimalizovanie nákladov a maximalizácia zisku, preto je veľmi podstatné si uvedomiť, že v prvom rade nie je ani tak dôležité to, koľko finančných prostriedkov investujete, ale či ich investujete správne. Pretože mnohokrát sa stáva, že miniete veľa financií v domnienke, že dosiahnete veľkú návratnosť za čo najkratšie obdobie, a to bez dôkladne premyslenej stratégie. Toto, samozrejme, nie je vhodné riešenie pre vaše dlhodobé podnikanie.
V súčasnosti sa na trhu vyskytuje mnoho freelancerov či agentúr, ktoré vám nasľubujú priam až veľkolepé výsledky za skvelú cenu, no až po investovaných finančných prostriedkoch bez návratnosti zistíte, že sa niekde stala chyba a vaše peniaze vyleteli, ako sa hovorí, von oknom. Online marketing je veda, a preto ak si netrúfate pustiť sa do stanovenia stratégie až po jej realizáciu, nájdite si skúsenú agentúru, ktorá má osobný prístup ku každému klientovi s cieľom zistiť, čo klient očakáva, navrhnúť mu riešenia a spoločne nájsť riešenie na dosiahnutie stanovených cieľov. Len tak uvidíte výsledky a len tak bude váš online marketing skutočne efektívny.